مبانی نظری سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

مبانی نظری سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

مدیریت دانش
سبک رهبری توانمندساز
سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش
پیاده سازی موفق مدیریت دانش
رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری
تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش
مبانی نظری سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس

 

 

 

 

 

 

چکیده:

در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند. عامل رهبری نقش کلیدی در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان ها ایفا می کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری و همچنین تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پرداخته شد. 

 

جامعه آماری این پژوهش را کارکنان صندوق ضمانت صادرات ایران تشکیل می دهند. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغییرهای مکنون از تحلیل رگرسیون مبتنی بر نرم افزار spss و تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس بر اساس نرم افزار pls استفاده شد. همسو با فرضیات پژوهش، ضرایب همبستگی نشان می دهد بین سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در مورد سبک رهبری عدم مداخله گر، معنی داری رابطه میان این متغییر و متغییر مدیریت دانش تأیید نگردید. در نهایت نیز سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در این سازمان شناسایی شد.

 

 

 

واژگان کلیدی:

مدیریت دانش

رهبری دانش

رهبری تحول آفرین

رهبری تبادلی

رهبری عدم مداخله گر

 

 

 

 

 مقدمه 

در دنیای پویای امروز، سازمان ها به طور مداوم در جستجوی راهی برای سازگار ساختن خود با شرایط جدیدند که آن ها را در جهت بقا در یک محیط رقابتی آماده سازد. رشد اقتصاد دانش محور تأکید بر ارزش اطلاعاتی دارد که مزیت رقابتی ایجاد می کند، این اطلاعات به شرکت ها کمک می کند تا از سرمایه های دانش خود در گذشته استفاده نموده و در آینده به طور اثربخش تری عمل نمایند. در چنین شرایطی از دنیای امروز عجیب نیست که مفاهیمی چون مدیریت دانش به عنوان یکی از محبوب ترین دیدگاه های مدیریت تغییر استراتژیک در اوایل قرن بیست و یکم پدیدار شوند. برای سازمان های مدرن دانش یک منبع استراتژیک است که باید در جهت بقا و حفظ مزیت رقابتی ایجاد گردد (Hung et al ,2010). 

 

دراکر (1993) دانش را در کنار سرمایه و نیروی کار به عنوان تنها منبع معنادار اقتصادی در جوامع دانشی مطرح کرد. بنابراین تمرکز بر دانش و مدیریت دانش نیاز اساسی سازمان ها می باشد. سازمان هایی که در زمینه ی مدیریت دانش موفق اند تمایل دارند، دانش را به عنوان یک دارایی مورد توجه قرار دهند و ارزش ها و هنجارهای سازمانی، که خلق و تسهیم دانش را حمایت می کند توسعه دهند (Keran et al,2013). دانش به عنوان یک منبع کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. 

 

در پاسخ به محیط های رقابتی شدید بسیاری از سازمان ها جهت موفقیت کسب و کارشان به استفاده و مدیریت بهتر دانش در سازمان روی آورده اند (Wu,2012). مدیریت دانش، نگهداری و توزیع دانش در یک سازمان را به منظور دستیابی به مزیت رقابتی تسهیل می کند. به عبارتی مدیریت دانش مفهوم گسترده ایست که بیانگر کلیه ی فرآیندهایی که سازمان از طریق آن دانش را گسترش می دهد می باشد که این فرآیندها شامل :کسب، نگهداری و ذخیره، توزیع، تسهیم و کاربرد دانش در یک سازمان است (Keran et al,2013). مدیریت دانش به خودی خود در سازمان پا نمی گیرد .اجرای برنامه های مدیریت دانش نیازمند رهبری و اداره مؤثر دانش در کلیه ی سطوح سازمانی است. در سازمانی که مفهوم رهبری دانش در آن تحقق یافته است، دانش به عنوان یک منبع راهبردی سازمان مطرح می باشد که برای مدیریت این منبع ارزشمند، طرح راهبردی مدونی بر اساس چشم انداز و مدیریت دانش سازمان تدوین شده است (ابطحی و صلواتی ،1385). 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

1-2 مقدمه  16

2-2 تعارف مدیریت دانش  17

3-2 تاریخچه مدیریت دانش    19   

4-2 مدل های مدیریت دانش  20

1-4-2 مدل هفت سی  21 

2-4-2 مدل شش گانه استیو هالس  21

3-4-2 مدل رن جانسون  23

4-4-2 مدل کاربست مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران 24

5-4-2 مدل چارچوب ستون های مدیریت دانش  24 

6-4-2 مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخص های KMC در اثربخشی مدیریت دانش  25

7-4-2 مدل سنگ بنای مدیریت دانش  26

5-2 تعاریف ابعاد اصلی فرآیند مدیریت دانش  29

1-5-2 خلق و کسب دانش  29

2-5-2 تسهیم دانش  30 

3-5-2 کاربرد دانش  32 

4-5-2 نگهداری و ذخیره دانش  33

5-5-2 فرآیند ارزیابی و بازخور  34

6-2 تعاریف رهبری  34 

7-2 تمایز بین رهبری و مدیریت  35

8-2 مکاتب رهبری  37

1-8-2 مکتب صفات شخصی  38

2-8-2 مکتب رفتاری  39 

1-2-8-2 مطالعات دانشگاه آیوا 40

2-2-8-2 نظریه مطالعات میشیگان  41

3-2-8-2 مطالعات اوهایو  41

4-2-8-2 نظریه شبکه مدیریت  42

5-2-8-2 نظریه چهار سبک رهبری  44

3-8-2 مکتب اقتضایی 44

1-3-8-2 نظریه پیوستاری رهبری 44

2-3-8-2 نظریه رهبری مبتنی بر موقعیت(رهبری وضعیتی) 45

3-3-8-2 نظریه رهبری اقتضایی فیدلر  47

4-3-8-2 نظریه مسیر-هدف 48

5-3-8-2 تئوری تعامل رهبر- عضو (LMX)  50 

4-8-2 مکاتب نوین رهبری  51 

1-4-8-2 نظریه جانشین های رهبری  51

2-4-8-2 نظریه اسنادی رهبری  51

3-4-8-2 نظریه رهبری تحول آفرین و تبادلی  52

9-2 رهبری تحول آفرین  53

1-9-2 نفوذ آرمانی  55

1-1-9-2 ویژگی های آرمانی  56

2-1-9-2 رفتارهای آرمانی  56

2-9-2 انگیزش الهام بخش  56

3-9-2 ملاحظات فردی  57

4-9-2 ترغیب ذهنی  58

10-2 نظریه های مختلف مربوط به رهبری تحول آفرین  60

1-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین برنز  60

2-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین بنیس و نانوس 60 

3-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین شاین  61

4-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین تیچی و دیونا  62 

5-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین شرمر هورن  62

6-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین باس  63

7-10-2 نظریه باس و آوولیو 64

11-2 رهبری تبادلی  64

1-11-2 ابعاد اصلی رهبری تبادلی  65 

1-1-11-2 پاداش های مشروط  65

2-1-11-2 مدیریت بر مبنای استثناء فعال  65

3-1-11-2 مدیریت بر مبنای استثناء منفعل  66

12-2 رهبری عدم مداخله گر 66

13-2 رهبری و مدیریت دانش  67

14-2 ابعاد و ویژگی های رهبری  71

15-2 صندوق ضمانت صادرات ایران  74

16-2 تاریخچه صندوق ضمانت صادرات ایران 74

17-2 ریسک های تحت پوشش صندوق  75

1-17-2 ریسک های تجاری  75

2-17-2 ریسک های سیاسی 75

18-2 خدمات ارائه شده توسط صندوق 76

1-18-2 اعتبارسنجی خارجی  76

2-18-2 اعتبارسنجی داخلی 76

3-18-2 صدور انواع بیمه نامه 76

1-3-18-2 بیمه نامه کل گردش صادرات 76

2-3-18-2 بیمه نامه خاص صادرات 77

3-3-18-2 بیمه نامه صدور خدمات فنی مهندسی 77

4-3-18-2 بیمه نامه سرمایه گذاری 77

5-3-18-2 بیمه نامه بلا اثر شدن قرارداد صادراتی 78

6-3-18-2 بیمه نامه خرید دین اسناد صادراتی  78

7-3-18-2 بیمه نامه تضمین اعتبارات بانک بابت تضمین اعتبارات دیداری  78

4-18-2 صدور انواع ضمانت نامه   78

1-4-18-2 ضمانت نامه اعتباری تولیدی  78

2-4-18-2 ضمانت نامه اعتباری ریالی  79

3-4-18-2 ضمانت نامه اعتباری ارزی  79

4-4-18-2 ضمانت نامه پوشش اعتبار خرید 79

19-2 بخش دوم: پیشینه تحقیق 80

1-19-2 تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت دانش  80 

2-19-2 تحقیقات انجام شده در زمینه رهبری تحول آفرین 83 

23-19-2 تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت دانش و رهبری  85 

20-2 مدل پیشنهادی تحقیق  88

 

منابع

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 1-2 تعاریف مختلف مدیریت دانش  18

جدول 2-2 گاه شمار مدیریت دانش  20 

جدول 3-2 مدل های مختلف مدیریت دانش  28

جدول 4-2 تفاوت بین رهبری و مدیریت  36

جدول 5-2 خلاصه نظریه های رهبری  37

جدول 6-2 ویژگی های شخصی و خصوصیات شخصیتی رهبری 39

جدول 7-2 سبک های رهبری لیکرت 44

جدول 8-2 جانشین های رهبری  51

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست شکل ها

شکل 1-2 مدل مبتنی بر فرآیندهای دانش  22

شکل 2-2 مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار کار  23

شکل 3-2 مدل پیشنهادی ابطحی- صلواتی برای کاربست مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران  24

شکل 4-2 مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخص های KMC در اثربخی مدیریت دانش  25

شکل 5-2 مدل سنگ بنای مدیریت دانش  26 

شکل 6-2 پیوستار رهبری مطالعات میشیگان 42

شکل 7-2 وضعیت های رهبری اوهایو  42

شکل 8-2 شبکه مدیریت بلیک و موتون 43

شکل 9-2 نظریه پیوستاری تانن بام و اشمیت  45

شکل 10-2 الگوی رهبری مبتنی بر موقعیت  46

شکل 11-2 رابطه بین شرایط و سبک های رهبری  48 

شکل 12-2 رابطه بین سبک های رهبری مؤثر و عوامل سه گانه موقعیت  48

شکل 13-2 اجزاء اصلی تئوری مسیر-هدف  49

شکل 14-2 تئوری تعامل رهبر-عضو  50

شکل 15-2 تأثیرگذاری سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی بر تسهیم دانش  71

شکل 16-2 ابعاد رهبری دانش  72

شکل 17-2 رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی  81

شکل 18-2 تأثیر رهبری تحول آفرین بر خلاقیت و نوآوری سازمانی  83 

شکل 19-2 نقش رهبری بر انتقال دانش در سازمان های خلاق  86 

شکل 20-2 مدل اولیه پیشنهادی تحقیق  88

 

  • مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش و پرورش و مدارس

    مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش و پرورش و مدارس مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش و پرورش مبانی نظری مدیریت دانش در مدارس مبانی نظری مدیریت دانش در تصیم گیری مدیران مدارس دانلود مبانی نظری…

  • مدیریت ریسک اعتباری مشتریان حقوقی در بانک تجارت با رویکرد تحلیل پوششی داد ه ها

    مدیریت ریسک اعتباری مشتریان حقوقی در بانک تجارت با رویکرد تحلیل پوششی داد ه ها ریسک اعتباری رتبه بندی اعتباری مدیریت ریسک اعتباری تحلیل پوششی داده ها دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته مدیریت مدیریت ریسک اعتباری مشتریان حقوقی در بانک…

  • نقش دولت در توسعۀ صنعتی ؛ در بستر بررسی دولت توسعه گرای "کرۀ جنوبی "

    نقش دولت در توسعۀ صنعتی ؛ در بستر بررسی دولت توسعه گرای "کرۀ جنوبی " دولت توسعه گرا خودگردانی متّکی به جامعه دیوانسالاری دولت یغماگر دولت توسعه گرای کرۀ جنوبی نقش دولت در توسعۀ صنعتی دانلود مقاله نقش دولت در…

  • ویژگیها و شیوه های طراحی معماری قاجار و پهلوی

    ویژگیها و شیوه های طراحی معماری قاجار و پهلوی طراحی معماری قاجار تزئینات دوره قاجار تزئینات معماری دوره قاجار خانه های دوره قاجار خصوصیات معماری دوره قاجار معماری دوره پهلوی معماری دوره پهلوی اول معماری دوره ی پهلوی اول تزئینات…

  • دنیای مجازی و تربیت

    دنیای مجازی و تربیت دنیای مجازی فناوری اطلاعات تربیت تعلیم و تربیت دنیای مجازی و تربیت آموزش مجازی مطالعات کتاب خانه ای دانلود مقاله مدیریت دانلود مقاله مدیریت آموزشی دانلود مقالات ترجمه شده رشته مدیریت آموزشی رفتن به سایت اصلی…

  • نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع چوب

    نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع چوب نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی صنایع چوب نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش نمونه سوالات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی…

  • پاورپوینت بررسی معماری کتابخانه اسکندریه مصر

    پاورپوینت بررسی معماری کتابخانه اسکندریه مصر پاورپوینت بررسی معماری کتابخانه اسکندریه مصر بررسی معماری کتابخانه اسکندریه مصر معماری کتابخانه اسکندریه مصر کتابخانه جدید اسکندریه معماری وطراحی کتابخانه جدید اسکندریه كتابخانه مدرن اسكندريه ساختمان های کتابخانه اسكندريه رفتن به سایت اصلی…

  • نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری ورزش

    نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری ورزش نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری ورزش نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش…

  • ارزیابی عملکرد شرکتهای تعاونی روستایی با روش کارت امتیازی متوازن

    ارزیابی عملکرد شرکتهای تعاونی روستایی با روش کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد در شرکت های تعاونی ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی کشاورزی مقاله ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی…